لكل واحد "ضحي للي انتا بتحبه لان الحياه جمالها في مواقفها الصعبه " ...

مش عارف هبتدي ازاي بس انا محتاج اطلع الي جوايا انا موضوعي ابتدا في يناير 2003 كنت شاب زي اي شاب ليا طموحي وكاز سقف طموحي على طول ملوش حدود كان نفسي ابقى اداري كبير واشتغلت اني احقق ده دخلت الكليه في 2004 وبدات من اول يوم بشتغل على حلمي وحطيته قدام عيني وفعلا اتخرجت بتقدير جيد جدا الحمد الله واهلي فرحو ليا جدا اتقدمت لشركة تكنلوجيه كبيره واتوظفت في الادارة كان اول يوم ليا مع اجمل قصة حب قابلتها لما اتعينت في اول يوم دخلة الشركه تايه وقلقان من اول يوم توظيف في حياتي قابلت بنت كانت لسه متوظفه اتكلمنا شويه وقالتلي المدير هنا بيهبدل الناس الجداد كلهم وانا بفكر اسيب الشغل لقتها مخنوقه قعدت اتكلم معاها استحملي طريق الحياه صعب في بدايته وكلنا بنبتدي من الصفر وماضي الالماس فحم قالتلي شكرا ليك واتبسطت بكلامنا سوا لقيت المدير الساعه 8 طالب يقابلني دخلت وفي بالي كلام الناس عنو وكنت خايف اول ما دخلت سلمت عليه وجيت اقعد على الكرسي لقيتو بيقول انتا اتجننت هتقعد معايا قلتله اسف يا فندم قالي اسفك ده عند امك مش هنا قالي بص الشغل هنا خطوط حمرا تلتزم بيها هتكمل والجزمه في بوؤك مش عاجبك امشي وقالي امشي من ادامي دالوقت خرجت مذهول انو في بشر كده قمت وانا في الطريق لمكتبي لقيت البنت الي قابلتها واتكلمنا سوا قبل كده شافتني مخنوق اوي قالتلي اكيد المدير قلتلها اه انا هسيب الشغل ضحكت وقالت امال اه الي الطريق صعب وماضي الالماس فحم فين العزيمه بتاعتك ابتسمت من كلامها ونظرنا لبعض نظرات فرح طلبت منها اخد ايميلها ورقم تلفونها ونبقى اصدقاء بقينا بنتكلم كل يوم وتصحيني للشغل وكنا بنحب بعض اوي بس معترفناش لبعض بحبنا ده في يوم وصلت هيا الشغل متاخر وكان شكلها متبهدله المدير وقفنا جمب بعض وقالها اتاخرتي ليه وبدا يوبخها ادام الكل وقال فين الانتظام والشركه هتفشل لما يبقى عندنا ناس زيها هيا عيطت وانا باكل في نفسي من الي المدير بيعمله قلها بره قدام الكل خرجت منهاره انا ممسكتش نفسي بصيت في المدير قلتلو انتا هتفشل في الشركه وهتفتكرني خرجت وراها ناديت عليها وقفت وقلتلها اهدي تعالي اوصلك رحنا مطعم نتكلم فيه انا وهيا هيا عنيها حمره وبتعيط انا بكلمها لقيت نفسي بعيط ومش واخد بالي هيا وقفت وسط كلامها معايا وقالتلي انتا كمان بتعيط ليه انا مكنتش واخد بالي اصلا اني بعيط لقتها مسكت ايدي وبتقلي انا بحبك يا امير حبيتك اكتر من نفسي والمدير ده خيرني اني اراقبك في الشغل عشان اطلعلك اي غلطه قلتلو ده ضد مبادئي روحت وسهرت طول اليوم بفكر اكلمك ازاي في الموضوع جيت متاخره وانا عارفه اني هنطرد وطردني عشان الموضو ده وانا لازم كنت امشي عشانك انتا انا حسيت اني بشوف ملاك قدامي سعتها مش بشر وقلتلها انا كمان بحبك اوي وكنا بنعيط سوا كانت احلى لحظه في حياتي حسيت انها دنيتي كلها بكل ما فيها بدات عشان اضحكها احكيلها الماضي بتاعي قمت حكتلها اول منزلت الجامعه ولقيت صحابي الي بحبهم ولقيت زياد مرتبني رقم خمسه في حياته وصدمتي مع الموضوع وضحكها عليا قالتلي انتا كنت غلبان اوي وحكتلها على زياد الي كان صحبي وكان بيعمل حجات غريبه وكان بيميل على الحيطه وبيبرق ولما اكتشفت انو ميت من 20 سنه وخوفي دايما اني بحلم بيه وهوا بيغني اعلان سينا كولا قعدت تضحك وتقولي كفايه يا امير هموت حسيت ان كل الدنيا نورت بوجودها معايا .... لكل واحد "ضحي للي انتا بتحبه لان الحياه جمالها في مواقفها الصعبه " ...